JYSK ANALyse

PRODUKTER

Kategorianalyse

En kategorianalyse giver dig værdifuld viden og indsigt der styrker dit brands konkurrenceevne

Analysen tilpasses din kategori og de brands du konkurrer mod

En kategorianalyse er en mere omfattende undersøgelse, der fokuserer på en bestemt produktkategori. Formålet er at opnå en dybere forståelse af markedet og konkurrenterne inden for kategorien samt forbrugernes adfærd, præferencer og kendskab til forskellige brands og vigtige valgkriterier.

En kategorianalyse bruges ofte til at udvikle en strategi for dit brand, træffe beslutninger om produktudvikling, optimere virksomhedens målgruppe-definition og styrke dit brands konkurrenceevne. Ved at få viden og indsigt i markedet og forbrugerne kan du identificere nye muligheder og tackle udfordringer for at nå dine forretningsmål.

pexels-lukas-590022

Kort sagt, en kategorianalyse er en vigtig metode til at skabe værdi og øge konkurrenceevnen for dit brand inden for en specifik produktkategori.

 

En kategorianalyse kan blandt andet indeholde en kortlægning af:

  • Forbrugernes forbrug indenfor kategorien (heavy, medium, light og non users)
  • Kendskab, prøvekøb, købsfrekvens og præference til brands i kategorien (det nye markedskort)
  • Konkurrencestrukturen mellem brands i kategorien (2-3 segmenter med forskellig adfærd)
  • De vigtigste valgkriterier i kategorien (MAXDiff – analyse)
  • Distribution og tilgængelighed
  • Opfattelsen af brand eller brands (Image)
  • Net Promoter Score (NPS)
  • Demografiske variable til beskrivelse af målgruppen.

Vi har blandt andet gennemført markedsanalyser for ....