JYSK ANALYSE

10 gode grunde til at lave en kendskabsanalyse.

Kendskab er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig forudsætning for succes

Kendskabsanalysen

Uden kendskab er dit produkt eller brand ingenting.

 

Derfor er det nødvendigt at opbygge en relativ høj kendskabsgrad i din målgruppe.

 

Under opbygningen af kendskabet er det ofte en stor hjælp at gennemføre en række kendskabsanalyser, og ud fra disse har man mulighed for at optimere den videre markedsføring, indtil man har opnået en passende kendskabsgrad.

 

Til inspiration til alle, der arbejder med kendskabsanalyser, har vi samlet en lang, men ikke udtømmende, liste med de motiver, som vi er stødt på gennem de opgaver, vi har løst for vores kunder. 

#1 Introduktion af et nyt produkt eller brand

 

Udgangspunktet, når man starter med at introducere et nyt produkt eller brand på markedet er, at ingen kender mærket og den første, og største marketingudfordring er at opbygge kendskabet.

 

 

For ikke at spilde værdifulde marketing kroner er det vigtigt at vide, hvordan kendskabet udvikler sig og hvor man står rent kendskabsmæssigt efter f.eks. 6 måneder eller 1 år. Kendskabsanalyser er afgørende i forbindelse med introduktion af et nyt produkt eller brand.

#2 Briefing af reklamebureau

 

Et af de første spørgsmål reklamebureauet stiller er: Hvad er kendskabsgraden i dag? 

 

Næste spørgsmål er måske hvad vil I gerne have at kendskabsgraden skal være i fremtiden?

 

Her er det vigtigt at klæde reklamebureauet godt på med en opdateret kendskabsanalyse.

#3 Opstart af en ny kampagne 

Når du skal i gang med en kampagne er det vigtigt at vide, hvad kendskabsgraden er.

 

Der er stor forskel på, hvordan man kommunikerer til forbrugere med en høj kendskabsgrad og forbrugere med en lav kendskabsgrad.

#4 Evaluering af marketingindsatsen frem til i dag 

Ved du ikke hvad din kendskabsgrad er i dag, kan du ved hjælp at en kendskabsanalyse få overblik over din kendskabsgrad og hvad marketingindsatsen frem til i dag har givet af kendskab.

 

Kendskabsanalysen giver dig et godt udgangspunkt i forhold til at planlægge den fremtidige marketing indsats.

#5 Vurdering af konkurrencesituationen

 

En ting er din kendskabsgrad, men det er næsten lige så vigtigt at vide hvad konkurrenternes kendskabsgrad er.

 

Er din kendskabsgrad højere eller lavere end konkurrenternes? Når du gennemfører en kendskabsanalyse, er det vigtigt at have et ”benchmark” i forhold til de 3-6 nærmeste konkurrenter.

 

Det giver en bedre forståelse af din egen kendskabsgrad og er et godt udgangspunkt for at opsætte mål i forhold til den ønskede kendskabsgrad.

#6 Effektmåling før og efter en kampagne.

 

Skal du i gang med en kampagne er det vigtigt at vide hvad din kendskabsgrad er før kampagnen starter og hvor meget den er steget hen mod kampagnens afslutning.

 

Du kan bruge forskellen til at regne ud, hvad det har kostet at hæve kendskabsgraden.

 

Supplerer du kendskabsanalysen med brugen af de medier eller kanaler du har formidlet din kampagne gennem, får du også en ide om hvor effektive de forskellige kanaler har været.

#7 Værdien af et brand, starter med et højt kendskab.

 

Hvis der skal sætte værdi på et brand, er kendskabet et af de afgørende nøgletal, der bruges til at vurderer værdien.

 

Andelen af forbrugere der kender dit brand, vurderer desuden dit brand i forhold til anerkendelse af brandet, relevansen og i hvilken grad dit brand er unikt eller skiller sig ud, i forhold til konkurrenterne.

 

Kendskabsanalysen er en lille med væsentlig del af brandanalysen, der kommer omkring nuancer af forbrugernes opfattelse af dit brand.

#9 Rullende kendskabsmålinger øger bevidstheden om hvor vigtigt det er.

I en verden, hvor vi konstant udsættes for titusindvis af indtryk, er det vigtigt at sikre at kendskabet til dit brand hele tiden vedligeholdes og ikke eroderer.

 

Derfor kan det være en god ide at gennemføre kontinuerlige kendskabsanalyser, hvor kendskabet måles hver måned og afrapporteringen skel ved et rullende gennemsnit af de sidste 3 måneders målinger.

 

På den måde monitorer du hele tiden kendskabsgraden og øger bevidstheden om hvor vigtigt jeres kendskab er i hele organisationen.

#10 Positionerings- og imageanalyser starter med kendskab.

 

Positionerings og imageanalyser, hvor opfattelsen af dit og konkurrenternes mærker skal vurderes på en række kriterier, starter også med en måling af kendskabet til dit mærke.

 

Uden kendskab, har forbrugerne ikke nogen opfattelse af dit mærke og en image- eller positioneringsanalyse vil derfor ikke give nogen mening.

Kendskabsanalyse bestil

Hør nærmere om, hvordan du kommer du gang med en kendskabsanalyse

En grundlæggende kortlægning af kendskabet til dit og dine konkurrenters kendskabsgrad giver dig viden og indsigt til at effektivisere din marketingstrategi og kommunikation.

Få et tilbud på en kendskabsanalyse, der kortlægger dit brand og din kategori.

Vi har blandt andet gennemført markedsanalyser for...