Kvalitativ versus kvantitativ metode
Kvalitativ |
Kvantitativ |
AnvendelseAnvendes til at opnå indsigt af dybdegående og eksplorativ karakter. |
AnvendelseAnvendes til at kortlægge en gruppe af personer på en række ensartede kvantificerbare variable. |
IndsigtKvalitative markedsanalyser besvarer ofte spørgsmål som ”hvad”, ”hvorfor” og ”hvordan”. Fx: Hvordan opfattes mærket X? Dvs. indsigt der går i dybden. Læs mere om kvalitative markedsanalyser. |
IndsigtKvantitative markedsanalyser besvarer typisk spørgsmål som ”hvor mange” og ”hvor meget”. Fx: Hvor mange kender mærket xxx? Dvs. indsigt der går i bredden. Læs mere om kvantitative markedsanalyser. |
MetodeVed brug af kvalitativ metode opnår du indblik i personers indre følelser og motiver. Du får viden om personerne på det latente niveau og finder frem til dybere behov og præferencer, hvilket er afgørende faktorer for købsbeslutning og præferencedannelse. Kvalitative markedsanalyser er kendetegnet ved åbenhed og en udforskende tilgang, hvor der tages udgangspunkt i målgruppens egne beskrivelser. Resultaterne kan ikke generaliseres. |
MetodeVed brug af kvantitativ metode opnår du viden på det manifeste niveau om en bred og repræsentativ skare af personer. Data kan således kvantificeres og resultaterne generaliseres. Kvantitative markedsanalyser anvendes endvidere ofte til at teste foruddefinerede hypoteser og er dermed ikke af eksplorativ karakter. |
IndsamlingsformerBl.a. dybdeinterview, duointerview og fokusgruppe. |
IndsamlingsformerBl.a. telefoninterview, online spørgeskema, postalt spørgeskema og hall-test. |
Kontakt
Kontakt Jysk Analyse for at høre mere.