Usability test
Få kendskab til hvordan brugerne agerer på jeres website og indsigt i hvad, der volder dem problemer.
Jysk Analyse tilbyder gennemførsel af usability test fra A-Z. Resulatet af en test er en gennemarbejdet rapport med resultater, liste med eventuelle brugervenlighedsproblemer samt forbedringsforslag til den videre udvikling.
Hvad er en usability test?
En usability test - også kaldet brugervenlighedstest - er en metode til at afdække brugervenligheden af et site. Gennem interview og observation af målgruppen, får I indsigt i hvad der fungerer godt, og hvor der er udfordringer.
Typisk forløb af usability test
En usability test foregår typisk ved en seance, hvor 5-10 brugere mødes:
- Indledende interview - enten dybdeinterview eller fokusgruppe - med brugere
- Test, der foregår ved computer, hvor brugere får stillet en række opgaver på hjemmesiden, fx at de skal finde nogle bestemte informationer, købe et produkt eller tilmelde sig til nyhedsbrev
- Afsluttende dialog med brugerne omkring testen og hvad der var af udfordringer ved opgaverne
Hvilke svar giver en usability test?
En usability test kan give svar på:
- Hvordan oplever målgruppen navigationen? Er det til at finde rundt?
- Er det intuitivt at færdes på sitet?
- Hvordan opleves overskueligheden?
- Hvordan opleves indholdet?
- Hvordan opleves sidens visuelle udtryk?
- Hvordan opleves teksterne?
- Kan brugerne gennemføres deres ærinder på sitet?
- Er sitets funktionalitet tilfredsstillende?
I følgende er illustreret en række af de emner, der kan afdækkes i en usability test:
Resultatet af en usability test
- I får konkrete anbefalinger til, hvordan I kan udvikle jeres site
- I får mulighed for at høre og observere jeres målgruppe tale om, hvordan de oplever jeres site
- I får en 25-50 siders PowerPoint rapport med analyse af målgruppens reaktioner og brug af jeres website
- I får en mundtlig præsentation og sparring om resultaterne
Kontakt
Kontakt en af vores medarbejdere, hvis du er interesseret i at høre mere.