JYSK ANALYSE

10 vigtige nøgletal du bør overveje, når du laver en kendskabsanalyse

Kendskabsanalysen giver dig vigtige nøgletal

Nøgletal

Dette er kun et udpluk af nogle af de vigtigste nøgletal du kan få fra en kendskabsanalyse.

 

Vi skræddersyer altid kendskabsanalysen, så vi kan levere specifikke indsigter, der er relevante for netop din virksomheds mål og strategier.

#1 Først nævnte mærke

Det er supert stærkt hvis forbrugerne nævner dit mærke som det første de tænker på, når vi spørger hvilke, mærker de kender eller har hørt om, inden for din kategori.

 

For ikke at spilde værdifulde marketing kroner er det vigtigt at vide, hvordan kendskabet udvikler sig og hvor man står rent kendskabsmæssigt efter f.eks. 6 måneder eller 1 år.

 

Kendskabsanalyser er afgørende i forbindelse med introduktion af et nyt produkt eller brand.

 #2 Uhjulpet kendskab 

 

Kun de stærkeste mærker, har et stort uhjulpet kendskab, der betyder at forbrugerne uhjulpet forbinder mærket til kategorien.

 

De mærker der uhjulpet forbindes med deres kategori, er også de mærker der oftest klarer sig bedst.

#3 Hjulpet kendskab

 

Hjulpet kendskab er det vigtigste. Hvis du skal have succes på markedet, er det en nødvendig men ikke tilstrækkelig betingelse at forbrugerne genkender dit mærke og forbinder det til din kategori.

#4 Mærker der overvejes, hvis behov opstår 

Er dit mærke kendt er næste trin i effekthierarkiet at forbrugerne vil tage dit mærke med i betragtning og overveje at købe det, næste gang de står i en købssituation.

#5 Prøvekøb

Har forbrugerne købt dit mærke en enkelt gang, så har de allerede et bedre kendskab og en erfaring med dit mærke, der forhåbentligt kan føre til at de bliver mere regelmæssige bruger af dit mærke.

#6 Genkøb 

 

Køber forbrugerne dit mærke flere gange er der tale om genkøb og forbrugerne viser allerede her en form for loyalitet, ved at vende tilbage og købe mærket igen.

#7 Præference 

 

Ender købsadfærden med at det er dit mærke blandt alle i kategorien, der er det foretrukne, har forbrugerne vist dig en meget stor tillid.

 

Præferencen betyder også at forbrugerne har taget mærket til sig og alt andet lige vil købe dit mærke fremadrettet.

#8 Loyalitet

 

Hvis forbrugerne også vil anbefale dit mærke til venner og familie, har mærket opnået en helt unik status, hvor det ikke bare er foretrukket men forbrugerne taler også med venner og familie om mærket og anbefaler det til hinanden. Loyaliteten måles oftest ved hjælp af NPS (Net Promoter Score)

#9 Målgrupper og deres størrelse, baseret for forbrug inden for kategorien

 

Kendskabsmålinger oftest laves inden ofr en bestemt kategori for eksempel juice, chokolade eller tandpasta.

 

I den forbindelse stiller vi ofte forbrugerne spørgsmål, der afdækker deres forbrug, indenfor kategorien.

 

Denne adfærd bruger vi til at kategorisere eller segmentere forbrugerne i 3 til 4 målgrupper, alt afhængig af deres forbrug.

 

Målgrupperne har forskellig værdi for virksomheden, der kan beregnes ud fra målgruppens størrelse og forbrug.

#10 Profilbeskrivelse af målgrupper

De identificerede målgrupper kan yderligere beskrives ud fra kendskabsanalysens baggrundsvariable, typisk køn, alder, indkomst, civilstand med videre.

Denne beskrivelse kan suppleres med målgruppernes medieforbrug, hvis sådanne spørgsmål er medtaget. 

Kendskabsanalyse bestil

Hør nærmere om, hvordan du kommer du gang med en kendskabsanalyse

En grundlæggende kortlægning af kendskabet til dit og dine konkurrenters kendskabsgrad giver dig viden og indsigt til at effektivisere din marketingstrategi og kommunikation.

Få et tilbud på en kendskabsanalyse, der kortlægger dit brand og din kategori.

Vi har blandt andet gennemført markedsanalyser for...